Kwart van de Belgen zou van job veranderen om dichter bij huis te werken, en voor jongeren ligt dat cijfer nog hoger

• Belg brengt veel tijd door op de weg: 1 op 10 Belgische werknemers is langer dan een uur onderweg naar zijn werk, 4 op 10 Belgen langer dan 30 minuten.
  • 1 op 4 Belgen zou van job veranderen om minder lang onderweg te zijn, dat cijfer ligt nog hoger bij jongeren.
  • Onder hen is 1 op 6 Belgen ook bereid om een deel van zijn maandloon op te offeren voor een job dichter bij huis, gemiddeld € 129 netto.
  • Dat zijn enkele van de belangrijkste resultaten van de Barometer van Partena Professional[1]. In het kader van haar missie ‘Ondernemen met ondernemers’ wil Partena Professional met dit instrument inzichten aanreiken die ondernemers kunnen helpen om hun aanbod af te stemmen op de werknemers.

Eén ding staat vast: de Belg brengt veel tijd door in zijn auto of het openbaar vervoer om op zijn werk te geraken. Bovendien is België zoals bekend niet de beste leerling op het gebied van files. Ze worden jaar na jaar langer en spreiden zich in tijd en ruimte, want ze komen vaker voor buiten de spits en op secundaire wegen. Hoewel de  gemiddelde woonwerkafstand de afgelopen vijf jaar dezelfde bleef, denken heel wat Belgen eraan om dichter bij huis te werken en hiervoor zelfs loon in te leveren. Dat blijkt uit de Barometer van Partena Professional over het woon-werkverkeer van de Belgen.

Belg is pendelaar in hart en nieren, behalve de Brusselaar

Uit de cijfers van Partena Professional[2] blijkt dat het gemiddelde woon-werktraject van de Belg 21 km is, en dat is al zo sinds 2013. Volgens de resultaten van de Barometer van Partena Professional is 1 op 10 Belgische werknemers langer dan een uur onderweg naar zijn werk, 4 op 10 langer dan 30 minuten en iets meer dan 2 op 10 minder dan 15 minuten.

De grootste pendelaars zijn Limburgers met een gemiddelde van 43 km per dag, gevolgd door de West-Vlamingen met 31 km en de inwoners van de provincie Namen, die de 3de plaats innemen met een gemiddelde van 28 km. Zoals verwacht werken Brusselaars dichter bij huis, op gemiddeld 8 km van hun werkplek.

Brusselaars zijn ook de minst mobiele werknemers, samen met de Luxemburgers: 87% onder hen en 87% van de Luxemburgers werkt in eigen streek. Ze worden op de voet gevolgd door de Luikenaars, waarvan 86% in de Luikse regio werkt. In tegenstelling tot de West-Vlaamse werknemers, die meer geneigd zijn om buiten hun provincie een job te zoeken, want maar 35% onder hen werkt in eigen streek.

Job dichter bij huis voor minder loon

Ruim een kwart van de Belgische werknemers (26 %) vindt dat ze ver van hun werk wonen, en dat cijfer loopt op tot 84,3% voor wie meer dan een uur onderweg is. 1 op 4 Belgen wil zelfs van job veranderen om minder lang onderweg te zijn. En dat cijfer ligt nog hoger bij jongeren: 32% onder hen zou van werk veranderen voor een korter woon-werkverkeer, tegenover 26% van de 35-55-jarigen en 15% van de +55-jarigen.

16% van die Belgen zou ook bereid zijn een deel van hun maandloon op te geven voor een job dichter bij huis, gemiddeld € 129 netto. Voor wie meer dan een uur onderweg is, is dat € 177. “De resultaten van deze studie geven werkgevers een duidelijk beeld van wat de Belgen vandaag denken over hun woon-werkverkeer. Hoewel de werkende Belg vandaag vlijtig blijft pendelen, zitten we duidelijk op een kantelmoment waarbij een pak mensen er ernstig over denkt dichter bij huis te werken. Dat is vooral het geval voor millenials die het beter willen doen dan hun ouders op vlak van work-life balance. Een duidelijke oproep aan bedrijven die nieuw talent en vooral jongeren willen aantrekken op een arbeidsmarkt die weer op volle toeren draait”, zegt Wim Demey, Customer Intelligence Manager van Partena Professional.

[1] Studie uitgevoerd bij een representatieve steekproef van 1000 actieve Belgen in mei 2018 door onderzoeksbureau iVOX op vraag van Partena Professional

[2] Deze analyse is uitgevoerd op basis van de loonhistorieken van Partena Professional van 94.274 werknemers tussen 2013 en 2018.